Beyond The Door – 2014

„Beyond the door“ is an interactive installation with a "Kinect" interface.

„It is possible that each of my films where crime is represented is a virtual murder for me. If so, I’m happy to practice a profession through which all these crimes are committed solely intended to entertain.“

(Fritz Lang 1947)

This citation inspired my work. Its context was the time of existentialism and freudian psychoanalysis which were expressed in the Film Noir genre.

In this installation I try to show parallels between First Person Shooter - videogames, Film Noir and neapolitan paintings.

Urban society makes it impossible for humans to live their naturally acquired aggression drives. Peace is the first rule of a society.

In order to reorient the blooming aggressiveness, artwork with brutal and gruesome depictions are needed, to enable users to identify with the perpetrator/victim.

Destruction, murder and violence attract.

A threedimensional room is being made accessable via the "Unity" game engine. Through gestures and movement in the room the user is able to control the movement and interation of an avatar. All three mediums are being transformed into a level with their individual, formal appearances. As Sigmund Freud played an important role in the formation of the "Death Drive" hypothesis, he is a protagonist that tries to interact with the user.

Download the demo Only for demonstrational purposes, full functionality requires a Kinect Sensor and a installative Setup.

Deutsch:

„Beyond the door“ ist eine interaktive Installation mit Projektion und Kinect - Interface.

„It is possible that each of my films where crime is represented is a virtual murder for me.

If so, I’m happy to practice a profession through which all these crimes are committed solely intended to entertain.“

Als Inspiration für diese Arbeit steht dieses Zitat des Regisseurs Fritz Lang von 1947, in dem er über die virtuellen Morde spricht, die in seinen Filmen begangen werden. Eine Zeit, in der Existentialismus und freud’sche Psychologie im Film Noir Ausdruck fanden.

In dieser Arbeit versuche ich, Parallelen zwischen First Person Shooter – Videospielen, Film Noir und Neapolitanischer Malerei aufzuzeigen.

Die urbanen Reglements machen es dem Menschen heute unmöglich, aggressive Triebe in artgemäß vorgesehenen Ausmaß abzureagieren. Frieden ist die erste Bürgerpflicht.

Um diese aufquellende Aggression umzuorientieren sind Kunstwerke mit grausamen Darstellungen von Bedeutung, um eine Identifizierung mit Täter/Opferrollen zu ermöglichen. Gewalt, Mord und Zerstörung ziehen an. Bereits in der neapolitanischen Malerei finden sich grausame Darstellungen.

Steigende Interaktion: Malerei – Film – Game

Ein dreidimensionaler Raum wird mithilfe einer Spiele-Engine begehbar gemacht. Durch Gesten und Bewegung im Realraum kann der User einen schematisierten Avatar steuern. Jeder der drei Medien (Film,Malerei,Videospiel) wird durch eine Tür „begehbar“ gemacht.

Erklärungsversuche bekannter Persönlichkeiten zu der Faszination an Zerstörung / Gewalt

Sigmund Freud – Annahme eines mordlustigen Unterbewusstseins
Konrad Lorenz – Aggressionstrieb, der in Gesellschaft nicht auslebbar ist
Wilhelm Stekel – Sublimation der kindlichen Grausamkeit
Erich Fromm - destruktiver Charakter - ständig strömende Energiequelle
Arthur Schopenhauer – Mensch gibt sich Zorn und Hass „con amore“ hin
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